13-10-07

Examens, examens, examens!

Hier ben ik ook nog eens. Knipoog
Veel spectaculaire dingen gebeuren er niet in m’n leven, en zomaar in het wilde weg schrijven doe ik niet omdat dit toch alleen maar op de verveling inspeelt.
Ik heb het wel vrij druk omdat ik volgende maand twee examens heb op korte tijd. De ene om te verhogen in graad, de andere om een totaal nieuw beroep.
Besluitloos, hoor ik je denken!
Nee, de verhoging in graad doe ik mee omdat ik onlangs de opleiding heb genoten en dit toch al een aanzienlijk gedeelte van de te kennen stof is. Maaaaaaar zoals veel dingen bij overheidsgesteunde diensten, zijn die examens totaal naast de kwestie.
Zo mocht ik al 80% van de leerstof van de opleiding onmiddellijk vergeten omdat dit niets met mijn betrekking te maken had, noch in mogen tussenkomen!
Nu staat er op in het programma voor de proef, nog een hoop extra zaken die alweer geen betrekking hebben op onze functie.
Het is niet te geloven, maar ze dringen ons een gedeelte op van de kennis voor onderstationchef.
In ons geval heb je 2 categorieën: onthaalbedienden bij NMBS en onthaalbedienden bij Infrabel.
De onthaalbedienden bij NMBS hebben een specifieke beroepskennis nodig met betrekking tot verkoop van binnen-en buitenlandse ticketten, alsook het vertrekken van informatie. Die mensen werken dus dagdagelijks met de leerstof, want geloof me de verschillende tarieven zijn zo uitgebreid dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Voor hen is er een apart programma met betrekking op hun functie, en maar goed ook!
Onthaalbedienden bij Infrabel (zoals ik) zijn werkzaam op een seinhuis of blokpost en doen de aankondigingen van de treinen.
En daar knelt het schoentje een beetje, ze weten niet goed wat ze aan ons moeten vragen, dus stellen ze een belachelijk programma samen om toch maar iets te vragen.
Bon, het sop is de kolen niet echt waard. Voor al die overdreven moeite, want we hebben zowel een schriftelijk examen als een mondeling, is de uiteindelijke beloning niet veel soeps.
Financieel worden we per maand ongeveer €12 rijker en we krijgen een vrijkaart 1ste klas.
Maar naar de functie zelf toe krijgen we niets! Geen grotere verantwoordelijkheid, we kunnen geen aanspraak maken op een andere post, maw we blijven allen op onze stoel.
Wat is dan in hemelsnaam het nut? Bij de meeste firma’s die ook aan bevorderingsexamens doen krijg je tenminste bij slagen, meer verantwoordelijkheid of leiding of weet ik veel wat. Nee bij ons blijf je netjes waar je bent en blijf je doen wat je deed!
Oké op termijn zal die €12 wel groeien, maar dat doet ons loon sowieso door de anciënniteit.
Enfin, op 24 november is het normaal gezien zover. Waarom normaal gezien, om dat de kans wel altijd bestaat dat er plots een andere datum naar boven komt drijven door God weet welke reden!
Bon, we zien wel. Maar omdat ik het psychologische bandwerk stilaan beu begin te worden heb ik onlangs meegedaan voor een totaal andere functie buiten de spoorweg, nl binnenvaartbegeleider.
Tijdens de eerste proef was er, zoals altijd met overheidsexamens, een massa volk. Zo zal dat bewuste weekend de verschillende aula’s van de Gentse universiteit gevuld met ongeveer 1500 examen gestreste personen, en ik was daar 1 van.
Dan krijg je doodleuk te horen dat het een examen is tegen de tijd: 7 minuten voor 40 wiskundevragen – 7 minuten voor 40 analytische vragen – 15 minuten voor 30 redeneringsvragen.
En top of the bill, enkel de beste 250 mochten naar de volgende ronde indien het minimum behaalde resultaat boven de 60% lag.
Enfin, je kan niet meer doen dan je best en zo geconcentreerd mogelijk de vragen te lijf gaan zonder aan de tijd te denken.
Ik verwachtte er niet echt veel van want als je met zo veel mensen bent is je slaagkans heel klein.
Maar blijkbaar heb ik die kleine kans toch gegrepen want ik mag naar de volgende ronde, het mondeling gedeelte.
Op 26 november zal ik dus mijn zegje mogen doen op de geijkte vragen: Wie, wat waar, waarom, wanneer, enz…
Mocht ik slagen is dit een stok achter de deur om totaal iets nieuws te doen, een mens in nooit te oud om te leren.
En af en toe moet je eens een berekend risico kunnen nemen.
Wordt vervolgd…

10:17 Gepost door Ik weet graag wat je er van denkt ! in Algemeen | Permalink | Commentaren (5) |  Facebook |

Commentaren

:-) veel succes Balou !
zit toch raar ineen zulle
maar je kan er maar wel bij varen als je slaagt
groetjes en een fijn weekend !

Gepost door: Borriquito | 13-10-07

Dag Balouke,
Heel veel succes toegewenst, alvast, maar ook natuurllijk met het bestuderen van de teksten en leerstof.

Hier is alles ok, het gaat zijn gangetje, mini verbouwingen horen er ook bij dit keer.

Fijne maandag, liefs

Gepost door: Suus | 15-10-07

Veel succes ermee!

Gepost door: Gebo | 15-10-07

Heey Balouke,
het is wel stilletjes hoor,
Mis je wel...
Liefs Suusje

Gepost door: Suus | 29-10-07

binnenvaartbegeleider examen Hallo Balouke,
Net als u heb ik die examens meegedaan nml in Gent en wanneer je geslaagd was het mondelinge in willebroek.
Eergisteren heb ik via de post vernomen dat ik geslaagd ben en op de lijst van aanwervingen sta.
Hopelijk is het voor u ook gelukt!
Het is voor mij allemaal begonnen met een advertentie te zien in de krant .......ik dacht mischien wel eens meedoen zit met vast werk en heb toch niets te verliezen..... zoals je zelf ook al vermelde een stok achter de deur houden .
Is nooit slecht naar de toekomst toe ...je weet nooit in welke situatie je terecht komt.
Ik zit wel nog met een aantal vragen .........?
Weet jij hoe je dit moet inschatten als je op plaats 32 staat op de lijst of je in de nabije toekomst op een job mag rekenen?
En vraag twee wat bedraagt het loon nu juist voor functie van binnenvaartbegeleider?
Hopelijk kan je antwoorden op mijn vragen!
Alvast dank en fijn eindejaarsfeest balouke!
Groetjes Bart

Gepost door: bartje | 30-12-07

De commentaren zijn gesloten.